Mød et bestyrelsesmedlem

Kenneth Hansen, pædagogisk IT-konsulent, Zealand

Nysgerrighed, netværk og perspektiv

Disse tre ord gĂĄr igen, nĂĄr man taler med FLUIDs bestyrelsesmedlem, Kenneth Hansen.

Det var netop nysgerrigheden, der fik Kenneth til at engagere sig i bestyrelsesarbejdet i FLUID – en interesse for, hvad det indebærer, og hvordan han kan bidrage. Den samme nysgerrighed præger hans daglige arbejde hos Zealand, hvor han som pædagogisk IT-konsulent undersøger, hvordan teknologi kan understøtte undervisning og læring.

Vi må hele tiden have blik for, både hvordan det pædagogiske skal stille krav til det digitale, og hvordan teknologien kan åbne nye pædagogiske muligheder.

“Det hele skal spille – ogsĂĄ det tekniske”

Kenneth arbejder med et skarpt blik for, hvordan digitale løsninger bedst muligt kan understøtte læringsmål og undervisningsformer. Han er særligt opmærksom på de barrierer, som undervisere og brugere kan møde – og dermed også på mulighederne for forbedringer. Det gælder både forståelser, kulturer og de digitale værktøjer i sig selv.

Et konkret eksempel, Kenneth nævner, handler om udviklingen af en VR-platform. Det didaktiske var gennemtænkt, men platformens funktionalitet haltede – fx var det svært at komme i gang og at uploade materiale.

“Når teknikken ikke fungerer i praksis, risikerer vi, at det hele falder til jorden,” siger Kenneth.

Kort om Kenneth

Medlem af FLUIDs bestyrelse: 2025 – 

Seneste erhvervserfaring:

  • Pædagogisk IT-konsulent, Zealand. 2019 – 
  • E-læringskonsulent, Københavns Professionshøjskole. 2015 – 2019
  • Pædagogisk konsulent, Københavns Universitet.  2014 – 2015

Uddannelse:

  • Cand.Pæd. It-didaktisk design
  • Folkeskolelærer

Et stærkt netværk – og lysten til at dele det

Kenneth ser sig selv som en netværksorienteret person – og det netop som en af de ting, han kan bringe ind i FLUIDs bestyrelse. Han har arbejdserfaring fra både Region Sjælland, Københavns Universitet, Københavns Professionshøjskole og nu Zealand. Her har han arbejdet med projekter på tværs af fagligheder og institutioner, og har opbygget et bredt netværk.

Kenneth har allerede sat sit præg på FLUIDs kommende aktiviteter, blandt andet ved at foreslå relevante emner og oplægsholdere til efterårets arrangementer.

Perspektivbevidsthed – både fagligt og digitalt
Noget, der kendetegner Kenneth, er hans evne til at holde blikket åbent for forskellige perspektiver – både i det faglige og i det digitale.

Fagligt håber han, at hans arbejde på Zealand kan give en stemme til netop erhvervsuddannelsernes og professionshøjskolernes perspektiver i FLUID. Og digitalt har han hele tiden en kritisk og undersøgende tilgang: Hvordan stiller det pædagogiske krav til det digitale? Og hvordan kan teknologien samtidig åbne nye pædagogiske muligheder?

Digitalt med kritisk blik

Kenneth er optaget af, at det pædagogiske skal stille krav til det digitale – og ikke omvendt. Teknologi skal ikke bare være smart, den skal give værdi.

“Mange bruger fx AI-genererede avatars. Men skaber de egentlig merværdi for de studerende? Eller bare mere støj?” spørger han.

Han opfordrer til, at vi hele tiden stiller spørgsmål til den teknologi, vi bringer ind i undervisningen.

Kenneths tre styrker

Hands-on-erfaring med en bred vifte af teknologier

Skarpt blik for samspillet mellem teknologi og mennesker

Stærk baggrund i udviklingsprojekter