niels henrik helms,
ucsj
Hvad er en MOOC og hvorfor er de her?
Hvad skal det til for?

En MOOC er et online-kursus, de er
her, fordi det ikke kan v...
.., fordi..
Hvis vi laver en fremskrivning af forskellige
tendenser
- Open Educational Ressources
- Nye former for uddanne...
Det er jo fjernundervisning
Fjern-undervisning er ”Ersatz”
Fjernundervisning som emancipatorisk
rum/proces
Fjernundervisni...
Udfordring for vores ”dybe” (for)forståelse
• Læreren som den, der formidler af den
rette viden/den, der validere den rett...
”MOOCs er sexet
fjernundervisning/e-læring”
Men altså
..Men diskussionen/dupliceres ind i ”MOOCverdenen”..
Det ser vi lige på om lidt, men først et forsøg
på en læsni...
Otto Peters
Industrialisering af
uddannelse
Den nødvendige
arbejdsdeling/specialiseri
ng
1) ift xMOOCs
2) ift cMOOCs
Mindre
Individualisering

Mere

Mindre

Strukltur

Mere

Michael Moore model
med de to dimensioner
(behaviorisme og
humani...
Autonomi og interaktionsdistance

Behovet for autonomi stiger I
“takt” med at den
transaktionelle distance øges

Aotonomi
...
Er Moores tese valid?
JA-Saba, F. & Shearer, R. L. (1994) Verifying key theoretical concepts in a dynamic model of distanc...
Et europæisk problem?
I en amerikansk kontekst??
”Presence”/Tilstedevær!!
Her går vi til den tredje (ny-)klassiker
Først en rigtig klassiker - i den her
verden?
” I believe that this educational p...
Deres model (en af dem)
- Og her nærmer vi os så de
egentlige rødder
Downes & Siemens, CCK08
Fra c til x eller
cMOOC

xMOOC

Udviklet først

Under hastig udbredelse

Konnektivistisk
George Siemens

Traditionelt unde...
xMOOC

Started with the Artificial Intelligence course of Stanford: lots of
student interest, as well as non-Stanford stud...
Akronymerne eksploderer
•
•
•
•

BOOCs (Big Open Online Courses),
SPOCs (Small Private Online Courses),
SMOCs (Synchronous...
Udfordringen

OK13 i San Jose med
MOOC på!!
Tja,,
Opsummerende
• Content + Flipped Learning
• Produktionsmodel (Peters&
Vinterbyøster)???
• Struktur/Dialog??
• Tilstedevær?
Forretningsmodel
Morten Post og
Stempelkvist?Udbringning og
validering??
- Og hvad kan vi så lære af det??
• Vi bliver nødt til at arbejde med didaktisk
design!!
• Design er det at skabe form på ...
• Hvordan skabes en læringskontekst for
deltageren?
• Indre didaktisk design – ydre didaktisk
design
Afsluttende Topografi
Anderson, T. D., & Garrison, D. R. (1995). Critical thinking in distance education: Developing
critical communities
in an ...
Li, Y., & Powell, S. (2013). MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education.
JISC CETIS. March 2013
http://pu...
Saba, F. & Shearer, R. L. (1994) Verifying key theoretical concepts in a dynamic model of
distance Education, The American...
MOOCs, en topografi
MOOCs, en topografi
Upcoming SlideShare
Loading in …5
×

MOOCs, en topografi

1,450 views
1,305 views

Published on

Presentation about the challenges with MOOCs

Published in: Education
0 Comments
0 Likes
Statistics
Notes
  • Be the first to comment

  • Be the first to like this

No Downloads
Views
Total views
1,450
On SlideShare
0
From Embeds
0
Number of Embeds
2
Actions
Shares
0
Downloads
10
Comments
0
Likes
0
Embeds 0
No embeds

No notes for slide

MOOCs, en topografi

  1. 1. niels henrik helms, ucsj
  2. 2. Hvad er en MOOC og hvorfor er de her? Hvad skal det til for? En MOOC er et online-kursus, de er her, fordi det ikke kan være anderledes…
  3. 3. .., fordi.. Hvis vi laver en fremskrivning af forskellige tendenser - Open Educational Ressources - Nye former for uddannelser(Khan Academy,forskellige fagplatforme mv. - Nettet som lærer/Populær Mekanik traditionen - Og behovet for validitet/autenticitet
  4. 4. Det er jo fjernundervisning Fjern-undervisning er ”Ersatz” Fjernundervisning som emancipatorisk rum/proces Fjernundervisning som fleksibel tilpasning Rigtig gammel diskussion..
  5. 5. Udfordring for vores ”dybe” (for)forståelse • Læreren som den, der formidler af den rette viden/den, der validere den rette viden • Uddannelsessystemets rationale og selvforståelse • »unsuccessful secularisation of the sermon«(Horkheimer 1953) • Funktionel eller dannelsesmæssig forståelse
  6. 6. ”MOOCs er sexet fjernundervisning/e-læring”
  7. 7. Men altså ..Men diskussionen/dupliceres ind i ”MOOCverdenen”.. Det ser vi lige på om lidt, men først et forsøg på en læsning af MOOCs med klassikerne: Peters, Moore og Garrison/Anderson
  8. 8. Otto Peters Industrialisering af uddannelse Den nødvendige arbejdsdeling/specialiseri ng 1) ift xMOOCs 2) ift cMOOCs
  9. 9. Mindre Individualisering Mere Mindre Strukltur Mere Michael Moore model med de to dimensioner (behaviorisme og humanisme) Mere Dialog Mindre
  10. 10. Autonomi og interaktionsdistance Behovet for autonomi stiger I “takt” med at den transaktionelle distance øges Aotonomi Behovet for didaktisk emapti stiger
  11. 11. Er Moores tese valid? JA-Saba, F. & Shearer, R. L. (1994) Verifying key theoretical concepts in a dynamic model of distance Education,The American Journal of Distance Education, 8(1), 36–59. Måske- Men med undtagelser. Dron, J. , Seidel, C., Litten, G. (2004). Transactional distance in a blended learning environment. ALT-J, Research in Learning Technology Vol. 12, No. 2, Overhovedet ikke nikke nej - Gorsky, P.,Caspi, A. (2005). A critical analysis of transactional distance theory. The Quarterly Review of Distance Education, Vol. 6(1) Og så alligevel
  12. 12. Et europæisk problem? I en amerikansk kontekst??
  13. 13. ”Presence”/Tilstedevær!!
  14. 14. Her går vi til den tredje (ny-)klassiker Først en rigtig klassiker - i den her verden? ” I believe that this educational process has two sides - one psychological and one sociological; and that neither can be subordinated to the other or neglected without evil results following. ” (Dewey, 1897) Det er afsættet for ..
  15. 15. Deres model (en af dem)
  16. 16. - Og her nærmer vi os så de egentlige rødder
  17. 17. Downes & Siemens, CCK08
  18. 18. Fra c til x eller cMOOC xMOOC Udviklet først Under hastig udbredelse Konnektivistisk George Siemens Traditionelt undervisningsparadigme, peer grading mv Dialog Indhold, formidling, øvelse, tjek Mere uformelt, men indgår I en formel struktur Formelt, systematisk, let at validere og “grade” Opbygning af netværk. - Også netværk, men først og fremmest institutionel validering Ad Hoc læringsmiljø/kludetæpper af medier Fixed LMS: Coursera, Udacity… Kerne af sociale medier Sociale medier anvendes Expert learning,, LLL for videnarbejdere Fra basale kvalifikationer og frem Emergens tilskyndes “Stick to the plan” Frafald, frafald, frafald..naturligvis..
  19. 19. xMOOC Started with the Artificial Intelligence course of Stanford: lots of student interest, as well as non-Stanford students => high enrollment
  20. 20. Akronymerne eksploderer • • • • BOOCs (Big Open Online Courses), SPOCs (Small Private Online Courses), SMOCs (Synchronous Massive Online Courses), DOCCs (Distributed Online Collaborative Courses). • MOOR (massive open online research) • ROOCs (Regional Open Online Corses)
  21. 21. Udfordringen OK13 i San Jose med MOOC på!!
  22. 22. Tja,,
  23. 23. Opsummerende • Content + Flipped Learning • Produktionsmodel (Peters& Vinterbyøster)??? • Struktur/Dialog?? • Tilstedevær?
  24. 24. Forretningsmodel
  25. 25. Morten Post og Stempelkvist?Udbringning og validering??
  26. 26. - Og hvad kan vi så lære af det?? • Vi bliver nødt til at arbejde med didaktisk design!! • Design er det at skabe form på ”Messy Situations” og • Åbne for meningstilskrivning!! • Hvad er det for en læringssituation vi adresserer??
  27. 27. • Hvordan skabes en læringskontekst for deltageren? • Indre didaktisk design – ydre didaktisk design
  28. 28. Afsluttende Topografi
  29. 29. Anderson, T. D., & Garrison, D. R. (1995). Critical thinking in distance education: Developing critical communities in an audio teleconference context. Higher Education, 29, 183 - 199. Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2000). Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education. Internet and Higher Education, 2(2-3), 87-105 http://www.anitacrawley.net/Articles/GarrisonAndersonArcher2000.pdf Dron, J. , Seidel, C., Litten, G. (2004). Transactional distance in a blended learning environment. ALT-J, Research in Learning Technology Vol. 12, No. 2, http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ821516.pdf Gorsky, P.,Caspi, A. (2005). A critical analysis of transactional distance theory. The Quarterly Review of Distance Education, Vol. 6(1) http://anitacrawley.net/Articles/Gorsky%2520and%2520Capsi%2520Critical%2520Analys is%2520of%2520Transactional%2520Distance%2520Theory.pdf Grover, S., Franz, P.E., Schneider, E. & Pea, R.D. (2013). The MOOC as Distributed Intelligence: Dimensions of a Framework for Design & Evaluation of MOOCs. Proceedings of the 10th Annual International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) 2013, Madison, WI. http://lytics.stanford.edu/wordpress/wp-content/uploads/2013/04/Framework-forDesign-Evaluation-of-MOOCs-Grover-Franz-Schneider-Pea_final.pdf
  30. 30. Li, Y., & Powell, S. (2013). MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education. JISC CETIS. March 2013 http://publications.cetis.ac.uk/wp-content/uploads/2013/03/MOOCs-and-OpenEducation.pdf Moore, M. ,G. (1972). Leaner autonomy: The second dimension of independent leaning. Convergence, 2, 76-88. Moore, M., G. (1993). Theory of transactional distance. In D. Keegan, (Ed.), Theoretical principles of distance education. New York: Routledge. http://www.c3l.uni-oldenburg.de/cde/support/readings/moore93.pdf Peters, O. (1998). Learning and teaching in distance education: Analysis and interpretation from an international perspective. London: Kogan Page. Peters, O..(2013). Against the Tide - Critics of Digitalisation. Oldenburg: BIS-Verlag der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg. http://www.uni-oldenburg.de/en/c3l/bachelor-master/master-programmes/mde/asf-series/asf-serievolume-15/
  31. 31. Saba, F. & Shearer, R. L. (1994) Verifying key theoretical concepts in a dynamic model of distance Education, The American Journal of Distance Education, 8(1), 36–59. Sewart, V., Keegan, D., Holmberg, B. (eds) (1983). Distance Education: International Perspectives, London and New York: Croom Helm Routledge, pp. 95-113. (Peters, O.. Distance education and industrial production: a comparative interpretation in outline (1967) http://www.c3l.uni-oldenburg.de/cde/found/peters67.htm Kontakt: nhhe@ucsj.dk

×