Vær med til at skabe formlen for nærværende online undervisning 16.3.2021

Onlineundervisning er henover foråret gået fra noget mere eller mindre eksklusivt til en undervisningsform stort set alle har fået erfaring med. Der er foretaget et kæmpe digitalt udviklingsspring – som også forpligter. Vi  kan forvente onlineundervisning  som en konstant og væsentlig/vigtig del af fremtidens undervisning og må derfor også bevæge os fra (måske) at opleve, at onlineundervisning går på kompromis med nærvær og vedkommende tilstedeværelse.

I denne onlinekonference får du teoretiske og erfaringsbaserede oplæg om, hvordan vi skaber nærvær og vedkommende tilstedeværelse online. I mere eksperimenterende sessioner arbejder vi med forskellige formelle og uformelle muligheder for at styrke den nærværende online tilstedeværelse.
Du vil logge af eventet med teoretisk viden, personlige erfaringer og et inspirationskatalog med muligheder for at skabe nærværende tilstedeværelse i din egen onlineundervisning.
Sæt allerede nu kryds i kalenderen tirsdag d. 16. marts 2021 – Du vil bl.a. møde Thomas Ryberg, Aalborg Universitet, Klaus Thestrup, Aarhus Universitet og Michelle Holmkjær, Lærdansk Næstved. 

Klaus Thestrup: Online undervisning og eksperimenter

Klaus Thestrup
Associate professor, Aarhus Universitet

Hvordan kan eksperimenter, værksteder og endda leg gøres til en del af onlineundervisningen? Hvordan kan undervisere og studerende i fællesskab udveksle, producere og transformere på zoom, på drevet eller f.eks. på blogs? Hvor er kroppen, hænderne, rummet og nærheden? Hvordan kan zoom blive til en legeplads og ikke kun et møderum? I denne workshop vil vi snakke om og helt konkret eksperimentere med, hvordan man kan begynde at svare på de ovenstående spørgsmål. Hav saks, papir, blyant og mobil med.


Er kødhed lig nærhed?

Professor Thomas Ryberg,
Aalborg Universitet

I oplægget vil jeg gerne udfordre og problematisere nogle implicitte antagelser omkring onsite- vs online ift møder og undervisning. Er vi nødvendigvis nærværende fordi, vi er i samme lokale og giver onlineformater nogle andre måder at arbejde med nærhed på? Hvad betyder det, at vi har oplevet større fleksibilitet ift fysisk tilstedeværelse i løbet af corona-perioden og hvilke fordele giver det med ’flæskibilitet’ – altså at vi ikke altid behøver at være tilstede ’in the flæsk’?

Distanceret nærhed

John Dewey beskrev for over 100 år siden i sit værk Demokrati og uddannelse, hvordan en bog eller et brev kan stifte en mere intim forbindelse mellem mennesker, der befinder sig flere tusinde kilometer fra hinanden, end den, der eksisterer mellem to personer, der bor under samme tag.

Michelle Holmkjær,
rdansk Næstved. 

Deweys tanker blev højaktuelle i foråret 2020, da det meste af Danmark blev sendt hjem for at arbejde foran skærmen.
I en undervisningssammenhæng betød de nye rammer, at undervisere, elever og kursister skulle finde nærheden på andre måder. Jeg vil i mit oplæg dele nogle af mine egne erfaringer med distanceret nærhed –  både som underviser, men også som tidligere onlinestuderende. I oplægget vil jeg blandt andet komme ind på hvordan der blev draget fordel af kursisternes hjemmeisolation og ligeledes hvordan kommunikationsplatformen Whatsapp blev en væsentlig faktor for at skabe nærhed blandt kursister og underviser. 

Praktisk

Pris for medlemmer 250 kr. Ikke-medlemmer 500 kr. (ekskl. moms)

Tilmelding på https://www.fluid.dk/tilmeld/